6 september 2014

Färdigstickat och gladrandigt!

Den är äntligen färdig! Min uppifrånochnerkofta som jag stickat efter Koftans eminenta mönster har till slut fått alla trådar fästa och alla knappar fastsydda.


Garnet är mestadels från numer nedlagda Morjärvs ullspinneri och inköpt billigt i deras fabrik för många år sedan.
Några färger är nog från loppis också, och jag försökte hålla färgskalan till grönt-petrol-rosa i olika kulörstarka nyanser. Och så beige då. En beige som har legat länge eftersom jag har stört mig lite på kulören, men i det här sammanhanget fungerar det mycket bra, tycker jag.
Enda färgordningen jag förhöll mig till var att jag skulle varva blå-röd-grön hela tiden, och såhär i efterhand kan jag tänka att jag borde har planerat det hela lite bättre, för nu blev det några väldigt ljusa kulörer nära varandra längst ner, medan det blev några dovare ihop högre upp.

Knappar från loppis och en improviserad ficka vars fickpåse jag sytt av mönstrat tyg på insidan för att slippa en tjock, stickad fickpåse.


Eftersom jag inte är så förtjust i resårstickad mudd så blev det en slätstickad, men ett avigt varv för vikning och några varv till som jag sedan sydde fast på insidan.

Jag är nöjd och längtar lite efter kallare dagar då jag ska använda den här!

8 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Åh, så fin. Den måste du vara nöjd med. Nu fick jag inspiration att ta tag i nåt liknande.

Tyg och otyg sa...

Jättefin!

Heidi sa...

Så fin den är! Jag gillar också vikkanter längst ner på stickat, eftersom det blir snyggare, och mera bekvämt när man har på sig plagget:)

Och det ser ju planerat/avsiktligt ut med de mörka färgerna längst upp, som sedan övergår till ljusare pasteller längre ner:)

Fröken Slöjd sa...

Vilken härlig kofta!

Agneta sa...

jättefin

nattugglan sa...

så himla fin..jag vill också sticka en av restgarn!! Fint tyg från Marimekko. vi brukar säga Kukkuluuruu mitä kuuluu..

Anonym sa...

Jag blir glad av att titta på din kofta - härligt med randigt i glada färger! Själv har jag provat på en Uppifrån och ner i helt annan stil - vitt tunt mohair-garn. Jag hade lockat min mor att köpa garnet, men sedan fick hon ont i händerna och kunde inte sticka på ett tag. Jag fick färdigt hennes kofta i somras, så hon går liksom du och väntar på kallare dagar så hon kan använda sin kofta. Fascinerande att samma mönster kan resultera i koftor med så olika stil! Grattis till din glada kofta!

Agata sa...

Tack! Jag är också väldigt glad i min randiga kofta! Nu har jag påbörjat en uppifrånochner-tröja till sonen med samma garn och samma slags ränder. Den är också rolig att sticka!

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin