1 januari 2014

Lästa böcker 2013

Det har inte blivit något överdrivet antal lästa böcker i år. Dels har jag bytt ut ljudböckerna mot poddradio, dels har jag varit så eländigt trött och kvällarna har mest ägnats åt sömn.
Men några böcker har det blivit.


  • "Enkel, vacker, öm" av Klas Gustafsson, dec-13 :-D
  • "För mycket lycka" av Alice Munro, dec-13 :-)
  • "Amerikauret" av Vibeke Olsson, dec-13 :-)
  • "Agaat" av Marlene van Niekerk, okt-13 :-)
  • "Än en gång" av Diane Keaton, aug-13 :-/
  • "Fallvatten" av Mikael Niemi, aug-13 :-D
  • "Innan floden tar oss" av Helena Thorfinn, aug-13 :-D
  • "Till offer åt Molok" av Åsa Larsson, juli-13 :-D
  • "Spill" av Sigrid Combüchen, maj-13 :-)
  • "Konsten att vara kvinna" av Caitlin Moran, april-13 :-)
  • "Vi som hade alla rätt" av Kristina Thulin och Jenny Östergren, april-13, :-/
  • "Vecka 36" av Sofie sarenbrant, april-13 :-/
  • "Tusenskönor" av Kristina Ohlsson, mars-13 :-)
  • "Din kompetenta familj" av Jesper Juul, mars-13 :-/
  • "Främling. En bok om Carola" av Johanna Koljonen och Andreas Ekström, mars-13 :-)
  • "Den odödliga Henrietta Lacks" av Rebecca Skloot, feb-13 :-D
  • "Little Bee" av Chris Cleave, feb-13 :-)
  • "Felicia försvann" av Felicia Feldt, jan-13 :-)
  • "Om det så skulle kosta mig livet" av Margaretha Sturesson, jan-13 :-/
  • "Korparna" av Tomas Bannerhed, jan-13 :-D
  • "Utanmyr" av Sofia Nordin, jan-13 :-)
  • "Ru" av Kim Thúy, jan-13 :-)

De bästa böckerna har jag lästa, jämnt utspridda över året. Den första med högst betyg var "Korparna" av Tomas Bannerhed och den sista blev "Enkel, vacker, öm" av Klas Gustafsson som jag läste ut på nyårsaftonens morgon. Den handlar om Monica Zetterlund och var en fin berättelse som tog med läsaren på hennes liv och karriär.

Däremellan har jag hunnit med den alltför verklighetstrogna "Fallvatten" av Mikael Niemi, "Innan floden tar oss" av Helena Thorfinn so var en nyttig inblick i biståndsvärlden, "Till offer åt Molok" av Åsa Larsson och "Den odödliga Henrietta Lacks" som var en verklighetsbaserad berättelse om forskning och framsteg(?) av Rebecca Skloot. Jag kan varmt rekommendera alla.

Något riktigt lågvattenmärke har jag uppenbarligen inte läst. Eller så ligger de i den dör meterhöga traven med böcker som kanske påbörjats men som inte blivit utlästa. Och de där halvdana måste jag erkänna att jag glömt det mesta av.

Och fackböckerna läser jag ju hela tiden. Kokböcker, stickböcker, handarbetsböcker, trädgårdsböcker ... De plöjer jag ju fram och tillbaka både nu och då, så de nämner jag som vanligt inte.

Nu ser jag fram emot läsåret 2014. Några rekommendationer?

1 kommentar:

heidi sa...

det var en fin lista av böcker du har läst:)

själv har jag precis avslutat trilogin om hungerspelen, en bra serie, bortsett från slutet som inte riktigt hängde ihop med resten av serien. min nästa bok ser ut att bli tänka långsamt och snabbt:)

God fortsättning på det nya året. Förhoppningsvis blir det ett bra år på alla sätt:)

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin